חיפוש מוזאונים

מוזיקת רקע

צלם לא ידוע המנצח ארטורו טוסקניני ואשתו קלרה בסיור בים המלח אמצע או סוף שנות ה-3
תצלומים מארכיון התזמורת הפילהרמונית הישראלית
01.10.2016
31.05.2017

התערוכה "מוזיקת רקע", המוצגת בשנת השמונים לייסודה של התזמורת היא פרי יוזמתה של טלי גוטליב, מנכ"לית קרן התזמורת הפילהרמונית הישראלית. היא מבוססת על ארכיון התצלומים של התזמורת המכיל כ- 15,000 תצלומים.

 

מוזיקה וצילום הם שני מדיומים שונים ואף מנוגדים, והמפגש ביניהם מעודד שיח על הנצחה. שאלת ההנצחה עולה גם מתוך הארכיון עצמו, שבו בתצלומים רבים מתועדת ההנצחה במדיומים שונים. בתצלומים נראים נכבדי הפילהרמונית מצוירים או מפוסלים, במכוון או באקראי, ברקע של תצלומים המנציחים את אנשי הפילהרמונית, את תומכיה ופטרוניה. תצלומים אלה מייצרים משחק של זהויות המתערבבות אלה באלה, טורפים את קלפי המקור וההעתק.

 

המתח המובנה בין המדיומים מלווה את התערוכה בהקשרים שונים: הקמת מדינת ישראל כמשכן קבע לעם היהודי, בניית משכן הקבע לפילהרמונית, יחסי התזמורת עם מדינות אחרות והמפגש בין תרבות "גבוהה" ל"עממית". כך למשל  תצלומי "כיבוש השממה" בהן נראים חברי הפילהרמונית על רקע נופיה של מדינת ישראל הנבנית הם גם בסגנון של תצלומי תיירות, בהם המצולמים נראים על רקע אתר מפורסם שייעזב בעוד רגע, דבר שמערער את תחושת היציבות והביטחון שמקנה הסגנון הקודם.

 

רבים מן התצלומים בתערוכה כוללים "רעש חזותי";  מידע ויזואלי שאינו ניתן לשליטה. כותבת נעמה חייקין, אוצרת התערוכה: "עושר חזותי זה, שהוא גילום של הטרוגניות, מועצם במפגש בין הצילום והמוזיקה. זוהי תכונה מהותית של הצילום, האוסף לתוכו את כל הנקרה על דרכו. זה כוחו וזו נדיבותו; עודפות, שעצם קיומה הוא מוזיקה טהורה."

 

לצד תצלומי הארכיון מוצגת עבודת הווידאו של נבט יצחק "שנקנטמפו" (בקצב החילזון) מ-2007, המבוססת על תצלומים שצילמה יצחק בחזרות התזמורת; החושפת, בין השאר, את עברה-המודחק של תרבות המערב; ואת האופן שבו יסודות מיתיים חוזרים ומשתכפלים בתוכה.  

 

לתערוכה נלווה קטלוג מקיף (עיצוב: מגן חלוץ) הכולל: כ-100 תצלומים;  מאמר מאת האוצרת נעמה חייקין, המתרכז במפגש שבין מוזיקה לצילום בהקשר של הנצחה; מאמר מאת פרופ' רות הכהן-פינצ'ובר הבוחן את היחס בין האמנויות החזותיות לבין המוזיקה ואת אופני התנהלותה של זו במרחב החברתי והתרבותי של ישראל.