פעולת ההדרכה כמיזם אישי-אוצרותי
כיצד מדריכים יכולים לבחור תמות עצמאיות ולהוביל את הקבוצה דרך נתיבים מפתיעים ומעוררי מחשבה? ליהיא ספיר מציעה להפוך את ההדרכה במוזיאונים למיזם אישי-אוצרותי. היא מתחילה בנקודה ומגיעה לשמים, תוך שהיא עוברת במסלולים שונים החושפים את היצירתיות הטמונה בהדרכה המוזיאלית.
ההשראה למאמר זה נולדה במהלך ההכנות לחגיגות היובל למוזיאון ישראל, שהחלו במאי 2015. מצאתי את עצמי פוסעת בשבילי המוזיאון כשאני מוקפת ומוצפת בשלל נקודות. הנקודות הצבעוניות היו המאפיין הבולט של אירועי היובל. הכל התחיל מעיצובו החגיגי של לוגו המוזיאון, שקיבל תוספת מנוקדת שהעניקה לו חיים וצבע, כיאה ל"ילד יומולדת". היו אלה נקודות צבעוניות שהזכירו קונפטי והזרימו קלילות לרצינות של המוזיאון. מנכ"ל המוזיאון, ג'יימס סניידר, סיפר שההשראה לעיצוב שנבחר היתה זוג חפתים מנוקדים שהעניקה לו רעייתו ויצר המעצב הדני הנחשב ג'ורג' ג'נסן בשנת 1965, השנה שבה נוסד המוזיאון.
לוגו מיוחד לחגיגות היובל למוזיאון ישראל. עיצוב: גיל פרידמן, 2015
חפתים בעיצוב של ג'ורג' ג'נסן (Georg Jensen), 1965,
לא עברו ימים רבים, ונראה כי המוזיאון חטף אבעבועות רוח או לפחות אדמת צבעונית: הדגלים, הדפדפות, הפרסומים, עיצוב התערוכות, אפילו חנות המוזיאון – כולם כוסו בנקודות צבעוניות.
למעלה משמאל: הכניסה למוזיאון ישראל בשנת היובל להיווסדו, 2015; למעלה מימין: מבט מבחוץ על החנות של מוצרי מוזיאון ישראל; למטה מימין: מתוך התערוכה "יומולדת" באגף נוער והחינוך לאמנות במוזיאון ישראל, אוצרת: אורנה גרנות, עיצוב: לילך שטיאט; למטה משמאל: מבט מבפנים על החנות של מוצרי מוזיאון ישראל.
ההזמנה לחגיגת יום-ההולדת היתה כמובן מנוקדת, וכך גם הצלחות והמנג'טים שעליהם הוגשו העוגות.