הדמות שיצאה מן התמונה | ליהיא ספיר

איור: רחלי שלו, בגלריה

דמיינו לעצמכם שדמות יוצאת מתמונה, ואתם מובילים אותה למסע בתערוכה ואחר-כך לוקחים אותה איתכם הביתה. ההפעלה הזאת מאפשרת סיור חווייתי שמתחיל בגלריה וממשיך בבית. איך עושים את זה?

המשתתפים בהדרכה מקבלים מהמדריך/ה מגזרות של דמויות מודפסות הלקוחות מתוך יצירות שבמסלול ההדרכה. זה יכול להיות אפילו צילום זירוקס פשוט בשחור-לבן. ההנחיות שיינתנו למודרכים יהיו ברוח זו:

1. התבוננו בדמות. איזה שם מתאים לה? מהם התחביבים שלה? מהו מקצועה? מהן תכונות האופי שלה?

2. הסתובבו בתערוכה וגלו מאיזו תמונה לקוחה הדמות שבידכם. שבו מולה וצבעו את הדמות בהתאם לתמונה המקורית.

3. דמיינו כיצד נראה הצד האחורי שלה, הפכו את הדמות, השלימו את הצביעה והצמידו אותה למקל של ארטיק בעזרת שדכן.

4. עצמו עין אחת והושיטו את ידכם האוחזת בדמות קדימה, אל מול היצירות. היכן תרצו שהדמות תעמוד? כיצד תרצו שתנוע?

5. התחלקו לזוגות. הכינו מחזה קצר לתיאטרון בובות: כתבו דיאלוג בין הדמויות בהתאם לאופי שלהן לסגנון הציור ובהתאם לחוויות שהן מביאות איתן מהתמונה המקורית. תוכלו להציג את המפגש הזה מול הקבוצה, מאחורי מסגרת ריקה של תמונה שתתפקד כבמה של תיאטרון.

6. את תיאטרון הבובות אפשר לצלם במצלמה של טלפון חכם ולהפוך אותו לסרט. ניתן לצרף עוד ועוד דמויות ולהציג מסיבה של דמויות מקל. ניתן להקרין את דמויות המקל כצלליות על קיר לבן בעזרת מקור אור חזק. אפשר להוסיף דמויות נוספות ואביזרים מהתמונות המקוריות שיהפכו לצללים. בבית או בכיתה ציירו לדמות בן/בת-זוג המתאימים לה, הדביקו את הזוג על נייר גדול וציירו לו בית בסגנון דומה. כיצד ייראו הילדים של הזוג? ציירו והוסיפו. תוכלו להוסיף גם חיות מחמד. אם תרצו לארח דמויות נוספות שיצאו מתמונות אחרות – זה הזמן! אפשר גם לחרוץ בסכין חיתוך חריץ על קו האופק של התמונה ולהזיז את הדמויות במסלולים שונים בתוך הסביבה החדשה.

ניתן ליישם את ההפעלות הללו עם בני נוער באחת מתוכנות העיצוב או האנימציה במחשב. הערך המוסף מבחינת חינוך מוזיאלי ההפעלות הללו מזמינות את הילדים לשים לב למאפיינים סגנוניים ייחודיים לכל תמונה. ברגע שהם מתבקשים לשדך לדמות בן-זוג או להוסיף לה סביבה, הם מתמודדים בעצמם עם כתב היד האישי של האמן, מוסיפים פרשנות משלהם ומקבלים הזדמנות להביא לידי ביטוי הבנה של מאפיינים סגנוניים אמנותיים. באופן כללי, הרעיון הוא לתת לילדים אפשרות להתנסות חווייתית ויצירתית בתוך גלריות המוזיאון, בהנחה שהנפשה של דמויות תחבר את הילדים אל יצירות האמנות. תמיד נחמד לחזור הביתה עם מזכרת מההדרכה. הדמות תוכל להמשיך ללוות אותם ולטייל איתם בדמיון ובמציאות בתערוכות נוספות.

ההפעלה מתאימה לילדי לגן עד יסודי, אך בהנחיה מותאמת – גם גדולים יותר יכולים ליהנות, אפילו מבוגרים.

אגף הנוער והחינוך לאמנות, מוזיאון ישראל ירושלים
פלטפורמה - כתב עת לחינוך מוזיאלי | אוקטובר 2014

77