מוזיאון ארצות המקרא ירושלים מחפש מועמד/ת לתפקיד האוצר/ת הראשי/ת ומנהל מחלקת האוצרות.
תחומי אחריות: האוצר הראשי ומנהל מחלקת האוצרות אחראי על מחלקת האוצרות הכוללת
גם את מחלקת השימור, הרישום והספרייה, וכן על תכנית התערוכות במוזיאון ועל המחקר
המדעי והאוצרות בו.
1. מנהל המחלקה והאוצר הראשי אחראי באישור הנהלת המוזיאון להעמדת פרוגרמה אוצרותית רב שנתית והוצאתה לפועל.
2. האוצר הראשי ומנהל המחלקה אחראי להעמיד תכנית עבודה פרטנית הכוללת יעדים לכל בעל תפקיד הכפוף לו, לפקח מקצועית, לכוון, להדריך את עובדי מחלקתו ולוודא עמידה ביעדים, במשימות, בלוחות זמנים ובבניית תקציב התערוכות וכיו'ב. תכנית העבודה תכלול התייחסות לנושאי, מטרות ויעדי תכנית העבודה הכללית של המוזיאון.
3. האוצר הראשי הינו חבר בוועדה המדעית של המוזיאון ומתוקף כך עליו:
- לקבוע את סדר יומה של הועדה ולכנס אותה לפחות פעמיים בשנה, להוציא פרוטוקול ולקדם את הנושאים העולים / נקבעים בה.
- לעמוד בקשר עם יו"ר הועדה ועם כל אחד מחבריה, לפי הצורך.
4.אחריות על פרסומים מדעיים, הכנת קטלוגים וחומרים נלווים לתערוכות
5.הדרכות במוזיאון, פרזנטציות, הרצאות
6.עידוד וייזום של שיתופי פעולה עם מוסדות, חוקרים ואוצרים, פרויקטים בתחומי המוזאון, אספנים וגלריות בארץ ובחו״ל.
Tender for Chief Curator, Museum of Bible Lands Jerusalem
The Museum of Bible Lands Jerusalem is seeking a candidate for the position of
Chief Curator and Head of the Curatorial Department.
Areas of Responsibility: The Chief Curator and Head of the Curatorial Department is
responsible for the curatorial department, which also includes the conservation,
registration, and library departments, as well as the museum's exhibition program and
scientific research and collections.
Job Description
1. The department head and Chief Curator is responsible, with the approval of the museum management, for establishing a multi-year curatorial program and implementing it.
2. The Chief Curator and department head is responsible for establishing a detailed work plan that includes goals for each position holder under their supervision, professionally supervising, directing, instructing their department staff, and ensuring adherence to goals, tasks, timelines, and exhibition budget planning, etc. The work plan shall include reference to the topics, objectives, and goals of the museum's general work plan.
3. The Chief Curator is a member of the museum's scientific committee and as such must:
- Set the committee's agenda and convene it at least twice a year, issue minutes, and advance the issues arising/determined in it.
- Maintain contact with the committee chair and each of its members, as needed.
4. Responsibility for scientific publications, preparation of catalogs and accompanying materials for exhibitions
5. Museum tours, presentations, lectures
6. Encouraging and initiating collaborations with institutions, researchers andcurators, projects in the museum's fields, collectors and galleries in Israel and abroad.
תואר מוסמך, עדיפות לבעלי תואר דוקטור לארכיאולוגיה או בתחומים רלוואנטיים אחרים
רקע אקדמי מוכח בחקר המקרא
ניסיון מוכח של 5-7 שנים לפחות בעבודת אוצרות, כולל תכנון וארגון תערוכות, ניהול צוות עובדים ופיקוח על תקציב
שליטה מלאה בעברית ובאנגלית בכתב ובע"פ
תקשורת בינאישית מעולה
שליטה ביישומי מחשב שונים
יתרון לניסיון בניהול קשרים עם תורמים ובכתיבת בקשות למענקים
ניסיון בהובלת פרויקטים מורכבים
יכולת גבוהה וניסיון בעמידה מול קהל
זמינות לעבודה בשעות לא שגרתיות.
Job Requirements
Master's degree, preference for holders of doctoral degree in archaeology or other relevant fields
- Proven academic background in biblical studies
- Proven experience of at least 5-7 years in curatorial work, including planning and organizing exhibitions, managing staff teams and supervising budgets
- Full command of Hebrew and English in writing and speaking
- Excellent interpersonal communication
- Proficiency in various computer applications
- Advantage for experience in managing donor relations and writing grant applications
- Experience in leading complex projects
- High ability and experience in public speaking
כפיפות למנכ״ל
המועד האחרון לקבלת מועמדויות: 10/7/2025
ועדת האיתור תהיה רשאית לזמן לראיונות וכן לראיין ממליצים, לפנות למועמדים לברורים, הבהרות, השלמת מידע, מסמכים נוספים, מבחני התאמה וכיו״ב על פי שיקול דעתה.
יש לצרף לפניות מסמכים המאמתים את השכלת המועמד, את תיאור כישוריו ועבודותיו בכל מסגרת, רשימת פרסומים והמלצות
המוזיאון שומר לעצמו את הזכות שלא לבחור במי מהמועמדים.
רק פניות מתאימות יענו.
- Availability to work non-routine hours Full-time position Reports to CEO
- Application deadline: 10/7/2025
The search committee will be entitled to invite for interviews as well as interview recommenders, contact candidates for clarifications, explanations, completion of information, additional documents, aptitude tests, etc. at its discretion.
Applications should include documents verifying the candidate's education,
description of their skills and work in any framework, list of publications and
recommendations to the address: operations@blmj.org
The museum reserves the right not to select any of the candidates.
Only suitable applications will be answered.