כנס "בגובה העיניים" לזכר יעל בורוביץ' במוזיאון תל אביב ב-3.10.2021

בגובה העיניים/ דרכים יצירתיות להתבוננות

כנס על חינוך מוזיאוני לזכרה של יעל בורוביץ' במוזיאון תל אביב ב-3.10.2021

יעל בורוביץ' ז"ל, ניהלה את מחלקת החינוך של מוזיאון תל אביב בשנים 1973-2009. מירה כספי, שהיתה סגניתה של יעל, וזיוה קורט, שעבדה עם יעל בורוביץ' במשך שנים רבות וניהלה את הארכיון של מוזיאון תל אביב, סיפרו על המגוון העצום של הפרויקטים אותם יזמה, על חזונה ועל התשוקה שליוותה את כל פועלה. אבישי גרינפלד סיפר על מופעי הגלריה שגם אותם יזמה יעל בורוביץ'. המילים "חלוציות", "מקצועיות", ו"תשוקה" חזרו ועלו גם בכנס וגם בשיחות עם עמיתותיה של יעל וחברותיה לדרך.

יעל בורוביץ' למדה אמנות באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ועם חזרתה לארץ מונתה לעמוד בראש מחלקת החינוך על ידי מנהל המוזיאון מארק שפס. תחת ניהולה גדל צוות החינוך משלושה אנשים לשמונים אנשים, והמחלקה הפכה לאחת המובילות בארץ.

היא הייתה חלוצה בתחום החינוך המוזיאוני בארץ. במהלך השנים פיתחה תכניות חדשניות רבות ומגוונות שעד היום מהוות השראה ופרסמה מאמרים, חוברות מקצועיות, קטלוגים וספרים. היא גם החזיקה בתיק החינוך של איקו"ם עד לשנת 2009.    

במאמרה "דרך אחרת לחוות אמנות" על משחקי הגלריה שפיתחה, כותבת בורוביץ' שהמוזיאון מהווה סביבה לימודית בה יש להקנות דרכי התבוננות ביצירות האמנות. הלמידה הפעילה במוזיאון משמעותית יותר מאשר הליכה באולמות המוזיאון. היא מספרת על פיתוח מגוון אמצעי עזר שיאפשרו לנטוש את סגנון ההוראה המסורתי ויהפכו את התלמידים למשתתפים פעילים ומעורבים, שילמדו מתוך הנאה וסקרנות. במאמר היא טוענת שמאז שהתחילו לפתח וליישם את משחקי הגלריה במוזיאון, נוכח צוות המדריכים כי הדרך המשחקית היא שיטה יעילה כפעילות לימודית בתערוכות השונות, וכי הם תורמים להעשרת החוויה האמנותית של הילד.

במאמרה "למידה בצד חוויה" היא מתארת את פיתוח דגם מרכזי ההפעלה, אותם היא מציגה כהרחבה של טכניקת דפי העבודה ומשחקי הגלריה שפותחו קודם לכן. מרכזי ההפעלה היו למעשה תערוכות פעילות שליוו תערוכות קיימות במוזיאון ונועדו לתווך אותן ולאפשר למבקרים הצעירים לחוות אותן בצורה פעילה. הם תוכננו בשימת לב תוך התחשבות בשוני בתהליכי החשיבה והלמידה של ילדים צעירים ובוגרים כאחד, ויועדו הן לתלמידי בתי ספר והן לילדים המלווים במשפחותיהם. בעקבות מרכזי ההפעלה קמו מאוחר יותר ה"תערוכות לכל המשפחה".

במאמרה על מופעי הגלריה The Woman Who Stepped Out of the Frame: The Gallery Show – A Case Study for Education and Enjoyment  מ 2011 כותבת בורוביץ' על מגוון הפרשנויות שמציבה יצירת אמנות בפני המבקר ועל החוויה הרגשית לה הוא מצפה בבואו למוזיאון במפגש שלו עם אמנות. היא מספרת על החיפוש אחר מתודולוגיות ודרכים חדשות לעניין את הקהל המגיע למוזיאון ועל האופן בו מופע הגלריה מציע ממד נוסף ודרך חדשה להתבוננות על יצירת אמנות. לדבריה יש נקודות ממשק בין עולם התיאטרון לבין מוזיאונים כגון החוויה החיה והיכולת לעורר אמפתיה והזדהות. היא טוענת שחווית הצפייה בהצגה בחלל הגלריה מעוררת את הצופה ומלבה את סקרנותו: הציורים הם ה"תפאורה" ובאמצעות הסיפור המתווך על ידי השחקנים, נוספים היבטים ופרטים שאחרת היו הולכים לאיבוד. לשיתוף של הקהל חשיבות גדולה והוא למעשה קובע את הטון. במאמר ישנה גם התייחסות לקו שבין "חינוך" ל"בידור" שמעמיד המופע וטענה שמופע כזה אינו מתאים לכל נושא או לכל צופה, אבל הוא מציע כלי דידקטי נוסף.

בספר שיצא בשנת 1993 על ההשפעות הפסיכולוגיות של מלחמה ואלימות על ילדים מתואר במאמרה של נורית שילה-כהן "ילדים מציירים מלחמה", מיזם של יעל בורוביץ' בשם Art by Mail שבמסגרתו הוזמנו ילדים בתקופת מלחמת המפרץ לשלוח למוזיאון גלויות עליהן ציורים המתארים את תחושותיהם.

פרויקטים אלו הם רק דוגמאות ספורות למגוון היוזמות שהובילה. היא ראתה חשיבות רבה בהבאת קהלים שונים ומגוונים למוזיאון. זיוה קורט ציינה בדבריה בכנס שהמרחב המוזיאוני של יעל היה צבעוני; היא עבדה ללא ליאות, עם תשוקה ואמפתיה והביאה אוכלוסיה ממגזרים שונים.

הילה פלד, מנהלת מוז"ה-אגף החינוך של מוזיאון הרצליה לאמנות, מספרת שהייתה לה זכות גדולה להכיר את יעל:"הכרתי אותה בתחילת הדרך שלי, קצת אחרי החזרה מלימודי מוזיאולוגיה בארה״ב, היא חיברה אותי לעולם החינוך המוזיאלי בארץ ונוצרה חברות קולגיאלית רבת שנים איתה ועם נורית שילה- כהן ממוזיאון ישראל. כשאני חושבת על יעל אני חושבת בעיקר על ההתלהבות שלה ועל היזמות שלה. היא הייתה אישה מלאת אנרגיה והיא אחת האמהות המייסדות של החינוך המוזיאוני בישראל (יחד עם נורית שילה כהן ואיילה גורדון). היא הקימה מערכות רבות שעד היום לומדים מהן, ובנוסף היה לה מאוד חשוב גם להביא את "האחר" למוזיאון. יעל ארגנה כנסים בינלאומיים ושיתופי פעולה דוגמת שיתוף פעולה עם ה   LACMA Lab. היא גם נהגה לקיים בביתה "כיתות אמן" לאנשי חינוך מוזיאוני והפגישה אותם עם עמיתים מהארץ ומחו"ל. חסרונה מאוד מורגש."

 

ראיינה וכתבה: ד"ר דנה ירון-מרקוביץ

תודה להילה פלד, שיר ימגוצ'י, זיוה קורט, יהודית סבן, ושני אלמוג על תרומתן להכנת כתבה זו

 

 

Borovich, Y. (2011). The Woman Who Stepped Out of the Frame. Gallery Show – A Case Study for Education and Enjoyment 

Shilo-Cohen, N. (1992). Children Paint War. In The Psychological Effects of War and Violence on Children (1993) Lewis A. Leavitt, Nathan A. Fox (Eds.). Art By Mail. Borovich, Y. (attributed fig.).

 

יעל בורוביץ', דרך אחרת לחוות אמנות , משחקי גלריה במוזיאון תל אביב

פורסם בשנתון המוזיאון, מאי 1984/2-3, עמ' 48 -40.

 

יעל בורוביץ', למידה בצד חוויה, על מרכזי הפעלה לילדים.

פורסם בשנתון המוזיאון מאי 1985/4, עמ' 34-36