רעיונות מן המגירה של סמדר: איך לגעת בלי לגעת | ליהיא ספיר

איך לגעת בלי לגעת

הדרכה חווייתית לילדים במוזיאון כוללת על פי רוב משחקים, עזרים ואמצעים אחרים המאפשרים להתקרב למוצגים בלי לגעת בהם. מדריכים בצוותי חינוך של מוזיאונים יכולים להעשיר את החוויה באמצעות עזרים פשוטים שאפשר להפיק בנקל ובמחיר שווה לכל נפש: חפצים שכמו נפלו מהתמונות, תלבושת ששוחזרה לפי תקופה מסוימת, הפלטה (לוח ערבוב הצבעים) של האמן וכדומה. יש המזמינים את הילדים להפוך לדמויות מהתמונה או מהתקופה או אפילו לאמן עצמו. אפשר לעשות זאת באמצעות חפץ פשוט, למשל מסכה בהדרכה בתרבות אפריקה, שמלת קרינולינה בסיור באולמות המאה ה-17 או כובע קוביסטי מול תמונה של פיקסו. אפשר להפיח חיים בדמות של פסל שקם לתחייה ומתרוצץ בין חברי הקבוצה ולהעלות שאלות מסקרנות.

תלבושות לפי ציור של קלוד מונה, מתוך התערוכה

תלבושות לפי ציור של קלוד מונה, מתוך התערוכה "אוכל" באגף הנוער, מוזיאון ישראל, ירושלים. צילום: מוזיאון ישראל

לפניכם מקבץ הצעות להפעלות מול יצירות במוזיאון שכל אחד – מדריך, מורה או הורה – יכול לבצע אותן בנקל. הפעלות אלה יכולות להיעשות בדיבור ושיחה או ביצירה על צילום זירוקס פשוט של רפרודוקציה מתאימה (צבעי פנדה, עיפרון או לורדים ישתלבו מצוין).

 

שאלות מול יצירה

  • – תנו שם ליצירה.
  • – חברו סיפור, שיר, דקלום, חידה או תשבץ שקשורים ליצירה.
  • – מה קרה לפני? מה יקרה בעוד רגע?
  • – היכן עמד הצייר כשצייר תמונה זו? (גבוה, נמוך, רחוק, קרוב)
  • – מה מציאותי ומה אינו מציאותי?
  • – מה הדבר הראשון שראיתם? (צורה, צבע וכדומה)
  • – מה נמצא בדיוק באמצע התמונה?
  • – מהי משיכת המכחול האחרונה שהאמן יצר? והראשונה?

 

בגלריה

בגלריה "מפגשים מודרניים", מוזיאון ישראל, ירושלים. צילום: בני מאור

אילו יכולתם –

  • – להיכנס לתמונה – היכן הייתם בוחרים לעמוד?
  • – להתרחק מהסצנה בתמונה – מה היה נגלה מימין ומשמאל, מלמעלה ומלמטה?
  • – להוסיף פרט לתמונה וכך לשנות לגמרי את משמעותה – איזה פרט הייתם מוסיפים?
  • – להסיר פרט מהתמונה וכך לשנות לגמרי את משמעותה – איזה פרט הייתם מסירים?
  • – מה הייתם מוסיפים לתמונה כדי להפוך אותה לאחד מהדברים הבאים: ישראלית / בדיונית / מפחידה / מצחיקה / עתיקה?
  • – לשנות את הצבעים, את האור או את החומרים ביצירה – מה הייתם עושים? מדוע?
  • – להשמיע צלילים או קולות הבוקעים מהיצירה – איך הם היו נשמעים?
  • – לשמוע מה אומרות הדמויות – מה הן היו אומרות?
  • – להלביש אחרת את הדמויות – אילו בגדים הייתם בוחרים להן? למה?
  • – לשוחח עם הדמויות או עם האמן – מה הייתם אומרים?
  • – להיות צבע, קו, צורה או כתם ביצירה – מה הייתם בוחרים להיות? למה?
  • – להיות כלי נגינה, ספר, סרט, בעל חיים או חפץ ביצירה – מה הייתם בוחרים להיות? למה?

 

בתערוכה

בתערוכה "לילה טוב" באגף הנוער, מוזיאון ישראל, ירושלים. צילום: בני מאור

ואפשר גם:

  • – לדמיין את הריחות
  • – לשחזר שיחה בין האמן והמזמין או האמן והילדים
  • – לדמיין משפט בעד הסגנון האמנותי (הסניגור) או נגד (הקטגור)
  • – לדמיין מה קורה בלילה כשסוגרים את המוזיאון…
ליד פסלו של אניש קאפור ברחבת הכניסה למוזיאון ישראל, ירושלים. צילום: בני מאור

ליד פסלו של אניש קאפור ברחבת הכניסה למוזיאון ישראל, ירושלים. צילום: בני מאור

אגף הנוער והחינוך לאמנות, מוזיאון ישראל ירושלים
פלטפורמה - כתב עת לחינוך מוזיאלי | אפריל 2015

83