כולנו ביחד, וכל אחד לחוד | ליהיא ספיר

איורים: אלינור מלחי

מכירים את הרגע שבו אתם צועדים במוזיאון כחלק מקבוצה, ופתאום משתוקקים לראות מה יש מעבר לקיר, אבל לא נעים לכם מהמדריך/ה? מצד אחד, אתם שמחים לקבל כלים ולהשתתף בדיונים סביב התערוכה. מצד שני, הקצב שלכם שונה, הייתם רוצים לרוץ קדימה או דווקא להתעכב על מוצג זה או אחר.

איזון בין הפעלת הקבוצה כמקשה אחת לבין שחרור החברים לשוטטות חופשית לפחות פעם-פעמיים במהלך ההדרכה מבטיח קשב ושיתוף

המבקר במוזיאון באופן עצמאי יכול לבחור להגיע שעה לפני הסיור המודרך כדי "להתבשל" בתערוכה, אבל לקבוצות מאורגנות אין פריבילגיה כזאת. על תלמידים, למשל, נגזר להתוודע לתערוכה בקצב ובמסלול שנקבעו מראש. משום כך מומלץ למדריכים במוזיאון לתכנן פעילות פתיחה שתעניק לילדים הזדמנות לספק את סקרנותם ולהשתחרר מעט מהכללים הנוקשים שוודאי היו כפופים להם מרגע צאתם מבית-הספר אל האוטובוס ועד שהגיעו לתערוכה.

השאלה היא, כמובן, כיצד לאפשר ל-40 בני נוער בכיתה ז' למשל לשוטט בתערוכה בלי לסכן את המוצגים ובלי לעורר המולה. ככלל איזון בין הפעלת הקבוצה כמקשה אחת לבין שחרור החברים לשוטטות חופשית לפחות פעם-פעמיים במהלך ההדרכה מבטיח קשב ושיתוף. אפשר, למשל, ששעת ההדרכה תכלול בראשיתה ובסיומה משימות שיאפשרו ליחידים להתנתק מהקבוצה לכמה דקות. לפניכם כמה הצעות.

משימות פתיחה בתערוכה

מצאו את המשותף
התחלקו לקבוצות קטנות, שוטטו בתערוכה (חשוב להגדיר את גבולותיה) ומצאו שלושה מוצגים שיש ביניהם מכנה משותף. הניחו מתחת לכל מוצג שבחרתם מגזרות של כפות רגליים (לכל קבוצה יהיה צבע שונה). לאחר שאולם התצוגה יתמלא במסלולים צבעוניים של טביעות רגליים, הקבוצות יתחלפו ביניהן וינסו לנחש מה היה המכנה המשותף שהנחה את הקבוצה האחרת.

מכנה משותף יכול להיות אחד מהדברים הבאים:
נושא: יצירות העוסקות בנושא מן התנ"ך.
מוטיב: מוצגים שיש עליהם קו מסולסל.
צבע: פסל, תמונה וחפץ שהצבע הכחול שולט בהם.
חומר: מוצגים העשויים מזכוכית.
שימוש: מוצגים המשמשים כלי אחסון.
צורה: מוצגים עגולים.
הקשר אישי: מוצגים מצחיקים, מרגשים, מדכאים וכו'.

מסלול לבקשתכם
שוטטו בתערוכה ובחרו יצירה שתרצו שנשוחח עליה.
בחרו מוצג שהכי פחות מעניין אתכם לשוחח עליו.

 

איתור מוצגים בעזרת צללית שחורה
המשתתפים מקבלים צלליות של מבחר מוצגים מן התערוכה (כל אחד לחוד או בצוותים). עליהם לאתר את המוצג שהצללית מתאימה לו. למשל, צללית של פסל מגן הפסלים.

 

 

איתור מוצגים בעזרת חפץ ש"נפל" מן התמונה
המשתתפים מקבלים חפצים הדומים למוצגים בתערוכה. עליהם לאתר את החפצים המקוריים בתמונות. למשל, שרשרת פנינים בדיוקנה של גבירה מתקופת הבארוק.

איתור מוצגים בעזרת כלי העבודה של האמן
המשתתפים מקבלים מגוון כלי עבודה (מכחול, שפכטל, סרגל, דיו, מפסלת וכדומה). עליהם למצוא את המוצג שנוצר באמצעות הכלי שבידיהם.

 

איתור מוצגים בעזרת מגוון חומרים
המשתתפים מקבלים חומרים שונים: שבר חרס, קרש או ענף עץ, אבנים, גרוטאה ממתכת, קלקר, פיסת בד וכדומה. עליהם לגלות בין המוצגים חפצים שעשויים מאותם חומרים.

 

חיפוש אובייקטים שאינם מוצגים בתערוכה יכול להוסיף למפגש הומור ומתח ולשמש קרש קפיצה לדיון

איתור מוצגים בעזרת פרט מוגדל מהיצירה
המשתתפים מקבלים תצלום של פרט מאחת היצירות שבתערוכה. עליהם לאתר את היצירה. בשלב השני יתבקשו לצרף את הפרטים לכדי תמונה חדשה שלמה, כחלקים מפאזל. כמו כן ניתן לחלק לילדים גליון נייר חלק ולהזמין כל אחד מהם להשלים את הפרט שבידו ליצירה חדשה.

איתור מוצגים בעזרת שיוך סגנוני
המשתתפים מקבלים רפרודוקציה של יצירות שאינן מופיעות בתערוכה, אך נוצרו בידי אותם אמנים ובאותו סגנון. עליהם לאתר את היצירות המשותפות ולנמק את בחירתם.

למצוא מה אינו מוצג בתערוכה
חיפוש אובייקטים שאינם מוצגים בתערוכה יכול להוסיף למפגש הומור ומתח ולשמש קרש קפיצה לדיון. אפשר לשאול למשל:
אילו חומרים אינם נמצאים בתערוכה?
אילו בעלי-חיים אינם מתוארים בה?
אילו עדוֹת אינן מיוצגות בתערוכה?
לאילו מארצות העולם אין בתערוכה ביטוי?
אילו תמונות מצוירות בלי קווי מתאר?
באילו פסלים אין חללים?

משימות סיכום בתערוכה

שאלות "הכי"
איזו יצירה הכי מצאה חן בעיניכם, ריגשה או קוממה אתכם?
איזו יצירה מוצגת הכי טוב מבחינה אוצרותית, ואיזו פחות?
איזה מוצג גרם לכם לחשוב מחדש על דברים שהיו מובנים מאליהם?

אם הייתם יכולים לשנות בתערוכה
את החלוקה לנושאים
את צורת התלייה
את שם התערוכה
את החלוקה לקטגוריות
אילו יכולתם להוציא מהתערוכה יצירה אחת, איזו יצירה זו היתה?
אילו יכולתם להוסיף לתערוכה יצירה אחת, איזו יצירה זו היתה?

איור: אלינור מלחי

אפשרויות לשיחה מדומיינת
– שני מתנדבים מייצגים שני אמנים בתערוכה ומנהלים שיחה או ויכוח על אמנות/סגנון/שאלת הייצוג של המציאות, וזאת באופן שימחיש את ההבדלים ביניהם. למשל, ויכוח בין צייר ריאליסטי לצייר אימפרסיוניסטי בשאלה מהו סגנון ריאליסטי.
– חברי הקבוצה בוחרים אמן דמיוני מן העבר ומבקשים ממנו "ביקורת עבודות" על האמנות העכשווית.
– אם הדמויות ביצירה היו פותחות את פיהן, מה הן היו אומרות?

משחקי זיכרון
עצמו עיניים, מה אתם זוכרים מהתערוכה? אילו צבעים/צורות/דימויים? מה משמעות הדבר?
התבוננו ביצירה דקות ארוכות. הפנו אליה את גבכם ונסו לצייר/לתאר אותה בצבעים/מלים מתוך הזיכרון. מדוע זכרנו את מה שזכרנו? מה ניתן ללמוד ממה שלא זכרנו?

שיחה בשניים
חברי הקבוצה מתחלקים לזוגות ומשוחחים על התערוכה. רצוי שכל משתתף יהיה "דובר" של מוצג אחד וישתף את חברו בתובנותיו.
כל משתתף בוחר מוצג שמוצא חן בעיניו ומחפש חברים שהמוצג שהם בחרו יכול להיות "בן-זוג" מושלם עבור היצירה שבחר. ה"שידוך" יכול להיות תוצאה של סגנון דומה, מסר משותף, מוטיב חוזר וכדומה. לאחר מכן יוזמנו חברי הקבוצה לתכנן "מיני תערוכה" ולהעניק לה שם.

איור: אלינור מלחי

מחשבות בעקבות הביקור בתערוכה
– אם תביאו חברים/משפחה לבקר בתערוכה, מה המסר העיקרי שתרצו להעביר להם?
– אם הייתם כותבים מאמר הסוקר את התערוכה, מה הייתם כותבים בטיזר שלו (טיזר הוא טקסט קצרצר שנועד לעורר את סקרנות הקורא)? איזה דימוי הייתם בוחרים לשבץ בו?
– תכננו סרטון באורך של דקה שמטרתו לשווק את התערוכה: תכננו מה יראו בו, מה ישמעו, באילו זוויות צילום תצלמו ובאילו הדגשים. אחר-כך תוכלו ליצור את הסרטון באמצעות הטלפונים החכמים.
– ציירו ציור מסכם, שיכלול את כל המוטיבים המשותפים שמצאתם בתערוכה.
– האם גיליתם על עצמכם משהו חדש במהלך הסיור בתערוכה?
– מה לדעתכם הכי מעניין בתערוכה?

אגף הנוער והחינוך לאמנות, מוזיאון ישראל ירושלים
פלטפורמה - כתב עת לחינוך מוזיאלי | ספטמבר 2016

***
איורים: אלינור מלחי

83