שימור מתכות תלת-שנתי של קבוצת העבודה של משמרי המתכות החברים בICOM-CC שהתקיים בהלסינקי, פינלנד.

ג'סיקה לוינסקי ומאיה דלנו



https://metal2022.org/wp-content/uploads/2021/07/logo2.pngICOM-CC
 

השתתפותנו בכנס שימור מתכות תלת-שנתי של קבוצת העבודה של משמרי המתכות החברים בICOM-CC  שהתקיים בהלסינקי, פינלנד.

ג'סיקה לוינסקי        מאיה דלנו

 

הכנס הינו הכנס הגדול הבינלאומי והחשוב לקהילת משמרי המתכות החברים ICOM. הוא מתקיים אחת לשלוש שנים ומתארח כל פעם במקום אחר על גבי הגלובוס. הוא מציג מחקרים, חידושים, מקרי בוחן, סקירת אוספים כולם בתחום שימור חפצי מורשת תרבות חומרית עשויים מתכת.

העיר המארחת של הכנס הייתה הלסינקי בפינלנד, והוא התקיים באי Soumenlinna, אי מבוצר מול חופי הלסינקי שהוכרז כאתר מורשת עולמית של UNESCO. הכנס התארח במבנה מרשים ששומר והפך למרכז כנסים.


 

מארחי הכנס כללו את עיריית הלסינקי, מוזיאוני הלסינקי ומרכז השימור, והאקדמיה לאומנויות של הלסינקי בה נלמדים לימודי השימור.

כחלק מהאירוח זכינו לסיורים במוזיאון הלאומי, במרכז השימור, באקדמיה ואירוח בבניין העיריה.

בכנס נחשפנו לתרבות הפינית דרך הארוחות שכללו מנות מסורתיות, מופעי תרבות, ובהפסקת הצהרים בטבילה בים הבלטי הקפוא.

בכנס הנוכחי ג'סיקה לוינסקי ייצגה אותנו והעבירה הרצאה שנכתבה יחד עם מאיה דלנו, הדס סרי ועירית לב-בייט, משמרות ומנהלת במעבדת שימור המתכות במוזיאון ישראל. ההרצאה והמאמר שלאחריה עוסקים באוסף היודאיקה של המוזיאון והטיפול השוטף בו. אוסף זה כולל בעיקר כלי כסף שימושיים מהתרבות היהודית, מקהילות שונות בעולם. במאמר ובהרצאה עסקנו בקריטריונים הייחודים בהם אנו משתמשות בטיפול באוסף זה שהוא בעל מאפיינים ייחודים גם מבחינה חומרית אך בעיקר מבחינה תרבותית ואוצרותית.

השנה נחשפנו להרצאות מרתקות לגבי שימור חפצים מפתיעים ומורכבים כמו חליפות האסטרונאוטים האמריקאים במוזיאון האוויר והחלל בוושינגטון, שימור חפצים מספינות טרופות במעמקי האוקיינוס וההשפעה של התנאים שם על המתכות ביניהן הטיטאניק; טיפול ושימור מורשת תעשייתית מונומנטלית כגון מנופים.

התמה המרכזית של הכנס עסקה ב- Sustainability – קיימות בשימור בשדה המוזאלי ושימור בר קיימא בכללי.

כאחראים ואחראיות על שימור התרבות החומרית העולמית, עלינו להיות מחויבים ומחויבות לשמירה על כדור הארץ.

משמרים הם בעלי סט כישורים ותכונות ייחודיות, החושבים ביצירתיות, וללא ספק יכולים לקדם ולהוביל שינוי מחשבתי ותפיסתי לכיוון זה בתוך המוסדות.

נתבקשנו להרכיב את משקפי הקיימות בעבודת השימור היומיומית במעבדה, במחסנים ובגליות, ובשיח עם מנהלי המוזיאון והצוות המוזיאלי.

נחשפו נתונים לגבי טביעת הפחמן של המוזיאונים בכל הקשור להקמת תערוכות ונתונים נוספים לגבי שימוש בכימיקלים מזיקים ופסולת.

בפאנל שהתקיים בסיום יום הכנס הראשון דובר גם משמרי העתיד בבתי הספר לשימור וכיצד ניתן להנחיל ערכים אלה כבר מהבסיס. 

באותו פאנל התעורר דיון סוער לגבי "התגמשות" בתנאי סביבה מוזיאלית בהקשר של צריכת חשמל. הצטרפנו לדיון לתת נקודת מבט של מדינה ים-תיכונית , שבה מקצוע השימור אינו ממוסד כמו בצפון אמריקה וצפון אירופה, ולמוזיאונים אין סטנדרטים או מערכות אקלים ברמה גבוה ומדויקת כפי שקורה במדינות אלו. 

אנחנו, וכן בהרבה מדינות נוספות בעולם, שרבים מנציגיהן השתתפו בכנס, עדין בשלב של פיתוח מעמד השימור במוזיאונים. לכן, עמידה על ערכים של תנאי אקלים לפי "הספרים" היא ערך חשוב ביותר בביסוס מעמד זה וההבנה של מנהלי המוזיאונים את חשיבות מקצוע השימור לעצם

קיומו של האוסף והמוזיאון.

 

 


 

 

לשמחתנו הערותינו התקבלו בחיבוק והסכמה מחברי הקהילה בכנס והדיון המשיך לכל אורכו בזמן הפסקות הקפה והמפגשים החברתיים.

נהנינו ולמדנו מהקולגות למקצוע וכן הם מאתנו. זו הייתה חוויה מלמדת יוצאת דופן. יצרנו קשרים וחברויות שיישארו לשנים רבות. הבטחנו לעצמינו שנשוב להשתתף בכנסים אלה, אם בנוכחות במקום או, כיאה לשנת 2022, בפלטפורמת האון-ליין. 

אנחנו רוצות להודות לאיקום ישראל על התמיכה והאפשרות להשתתף באירוע שכזה.

KIITOS ICOM

KIITOS HELSINKI