מדינה בחדשות - יוון

איתן בורשטיין

התהפוכות הכלכליות והפוליטית שעדיין לא הסתיימו הפנו את הזרקורים למדינה קרובה - יוון (ביוונית מודרנית Ελλάδα אֶלָאדָה אך על בוליה  נכתבת הצורה הקלאסית Ελλάς  הֶלָאס) אך רחוקה במובנים רבים.  

 

מה באמת אנו יודעים על יוון מעבר לקלישאות על זורבה הרוקד סירטאקי, מלינה מרקורי ה'עובדת' (רק בימי חול) בפיראוס, בוזוקי, אוזו, רצינה  ולחנים שמצאו את דרכם לאוזן הישראלית ?

 

יוון המודרנית היא מדינה שמקור עצמאותה המודרנית  נבע מן הגעגועים האירופיים בראשית המאה התשע עשרה לתרבות הקלאסית  .

 

לרגשות הפילו-הלניים האלו נוספה החרדה של אירופה הנוצרית מן האימפריה העותומאנית המוסלמית. כך  הוקמה במאה התשע עשרה מדינת חייץ שזיקתה הנוכחית לאתונה הקלאסית (יוון כמדינה  לא הייתה קיימת, ראה להלן) ערש התרבות האירופאית בפרט והמערבית בכלל, קלושה ביותר.

 

 

אולי ההוכחה הבולטת לזיקה מוחלשת זאת  היא העובדה שעל דגלה של יוון המודרנית מתנוסס צלב בעוד שהפילוסופיה האתונאית הקלאסית נשענה על שלילת האלים שוכני האולימפוס. זאת הסיבה מדוע סוקרטס אבי הפילוסופיה המערבית נאלץ להתאבד במצוות כוהני הדת .

 

ייאמר מיד, מדובר בארץ יפיפייה, עתירת ארכיאולוגיה ונופים . ארץ מכניסת אורחים עם מטבח פשוט אך מעולה, אלא שהקשר בין המדינה ובין התרבות הקלאסית מרוחק ממש כמו הדמיון או ליתר דיוק העדרו בין השפות היוונית הקלאסית והיוונית המודרנית.

כדי לסבר את העין והאוזן : בחנויות הספרים ביוון אפשר למצוא מילון יוונית (קלאסית)- יוונית (מודרנית). יוונית קלאסית היא מקצוע חובה בכיתות העליונות ובמספר פקולטות.

הצירוף  μπ מפ המבוטא כבי"ת דגושה ליוונית המודרנית יוצר לעיתים בלבול. כך התיבה 'אולימפוס' מבוטאת כיום 'אולימבּוס'. האות ביתא הקלאסית (β) הידועה לנו מלימודי הגאומטריה  מבוטאת כיום כבי"ת לא דגושה. לכן השם הפרטי שנגזר מהתיבה 'בסילאוס' (מלך) מבוטא 'וסיליאוס'.

הצירוף  ντ  נט המבוטא כמו דל"ת רפה  (د בערבית) פותח למשל את המילה שמוצאה טורקי- 'דולמה'

(אורז מתובל ועטוף בעלי גפן).

 

כאשר כותב שורות ניסה פעם לנהל שיחה תוך שימוש בשפה הקלאסית, פרצו בני שיחו בצחוק קולני ........אך הבינו.

 

לפני שנסקור  את הולדתה של יוון המודרנית נאמר כמה מילים על המדינה או ליתר דיוק ערי המדינה בתקופה הקלאסית.

 

המושג  היווני העתיק  ל-'מדינה' הוא 'פוליטיאה' (1)  וזה אומר הכול. מקור המילה הוא 'פוליס' שפירושה 'עיר'.

בתקופה העתיקה היו ביוון, באסיה הקטנה (כיום טורקיה) ובדרום איטליה,לא ישות אחת עם עיר בירה אחת, אלא עשרות ערי מדינה שתושביהן דיברו דיאלקטים שונים של השפה היוונית.

המפורסמת והחשובה בהן הייתה אתונה אך לצידה הרימו ספרטה, קורינתוס, סירקוז (ארכימדס! ) מילטוס וסמירנה (כיום איזמיר, עיר הולדתו של גדול המשוררים בעת העתיקה-הומרוס)  תרומה אדירה לתרבות האנושית .

קשה לתאר את עולמות התיאטרון, השירה, הפילוסופיה, הרפואה ,המתמטיקה, הספורט ('אתלט' היא מילה יוונית שפירושה 'הזוכה בפרס') והפיסול ללא יוון הקלאסית. 

 

המושג העברי 'יוון' נגזר מ'יוניה'-חבל ארץ שכל כולו כיום בטורקיה. המושג  "הלאס"  

ביוונית קלאסית Ἑλλάς  הוא גיאוגרפי  ולא היה  לו בעת העתיקה כל משמעות מדינית .

המונח האנגלי Greece נקרא על שם אזור........בדרום איטליה שפירוש שם בירתו הוא 'העיר החדשה' וביוונית    Νεάπολις 'ניאה פוליס' כיום נאפולי......

התרבות הקלאסית העשירה הזאת החלה לשקוע במהלך המלחמה הפלופונסית (ע"ש חצי האי בשם זה שנקרא ע"ש הדמות המיתית 'פלופס' ) בין אתונה וספרטה .

שתי הערים הקיזו זו את דמה של זולתה, אתונה נפגעה קשות גם ממגפת הדבר שפרצה בעת הקרבות.

בסוף המאבק עלתה לגדולה מקדוניה-שתרומתה להגות האנושית הייתה לא קטנה בדמותו של אריסטו.

מלכי מקדוניה, פיליפוס ובנו אלכסנדר הגדול איחדו את  ערי מדינות יוון  והביאו את דבר התרבות הקלאסית עד להודו במזרח.

 

לאחר פירוק האימפריה של אלכסנדר  וחלוקתה בין הדיאדוכים (יורשים) אמנם קרס מעמדה הפוליטי של יוון  אך השפעתה התרבותית נותרה חזקה למדי, הברית החדשה כמו כתבי פילון מאלכסנדריה ויוסף בן מתתיהו נכתבו בדיאלקט המשותף של אותה אימפריה.

תרומת השפה היוונית לעברית משנאית ותלמודית היא עצומה-לצד מונחים כמו אסטרטגיה ואצטדיון נכנסו  מילים כמו אסימון, אקלים, טיגון ,פנקס,פתקה,פרצוף ו........מלפפון.

 

בשנת 146 לפנה"ס כבשו הרומאים את  יוון שהונהגה ע"י השושלת  לבית הדיאדוך  קסנדרוס.

המשורר הרומאי הורטיוס  כתב מאה שנה מאוחר ותר את המשפט האלמותי  "יוון השבויה שבתה את רומא והביא את התרבות ללטיום (חבל הארץ בו שוכנת רומא) הפראית".

אכן מאות רבות של מילים יווניות חדרו לשפה הלטינית. בין המילים הבודדות שעשו את דרכם בכיוון הפוך נציין את המילה הלטינית .taberna....המילה היוונית המקבילה πανδοκεῖον  פָּנְדוֹקֵאיוֹן עשתה את פעמיה והתנחלה בשפה העברית  - 'פונדק' !

 

לאחר שסופחה כפרובינציה לאימפריה שהקימו הרומאים סביב לי התיכון,  נעלמה יוון ונבלעה בידי יורשיהם - האימפריות  הביזאנטית והעותומאנית (2) בהתאמה. מאז ועד המאה התשע עשרה יוון נמחקה לחלוטין מן התודעה העולמית .

 

במקום  בו נמצאת כיום יוון התנחלו רומאים (עד המאה התשע עשרה כינו  היוונים האורתודוקסים  את עצמם 'רומאים') ,שבטים גרמאניים וסלאבים, טורקים, ארמנים, בולגרים, ערבים, צלבנים ,ונציאנים (שכבשו את כרתים) ויהודים. כל אותם עממים שינו ללא הכר את האופי האתני של המקום. בתקופת המהפכה הצרפתית מספר איים יווניים היו חלק מהרפובליקה החדשה שבירתה פאריס.

 

רק חפירות ארכיאולוגיות שהחלו בראשית המאה התשע עשרה ביוֹניה וביוון החזירו את העניין והמחקר  של התרבות היוונית (והרומאית). ניתן קרדיט בנושא לגרמני שלימן שחפר באזור טרויה וסבר, בטעות, שהוא מצא את אוצר המלך פריאמוס המוזכר ביצירתו של הומרוס 'האיליאדה'.

 

מלחמת היוונים, או ליתר דיוק הנוצרים האורתודוקסים, שמרכזם הדתי היה והינו ברובע פָנָר שבקונסטנטינופוליס, לעצמאות  מן השלטון העותומאני המדכא, פרצה ב-25 במארס 1821 .

תאריך זה אינו מקרי והוא, לפי המסורת הנוצרית ,יום בשורת המלאך גבריאל למרים אודות הריונה.  היא החלה במנזר ה'לאורה הקדושה' במחוז אכאיה.

הפטריארך של פטראס, העיר השלישית בגודלה ביוון אחרי אתונה וסלוניקי, ברך את דגל המורדים שעליו צויר צלב בצבע כחול.

צלב זה בתוספת פסים המסמלים את חמשת הימים שלחופיהם שוכנת יוון הפך לנס הלאומי של המדינה.

פרוץ המלחמה היה ללא כל קשר להתעניינות מחודשת בארכיאולוגיה הקלאסית בדגש על היוונית, אך המתקוממים היוונים נהנו ממנה.

  

הפטריארך של פטראס מברך את דגל המתקוממים

 

מאבקה של יוון המודרנית לעצמאות היה ,אולי, נידון לכליה לולא מעורבותם של המשורר האנגלי הוא הלורד ביירון (Byron) והסופר הצרפתי שטובריאן (Chateaubriand).

גם תיאורי האכזריות של העותומאנים ובמיוחד הטבח באי כיוס בשנת 1822 שהונצח ע"י הצייר הצרפתי אוג'ן דלקרוא בציורו 'הטבח בכיוס' סייעו למאבק ההלני.

 

 

 

'הטבח בכיוס' יצירתו של דלקרוא משנת 1824

 

ואכן המעצמות האירופיות ובראשן אנגליה, צרפת וגרמניה, בעקבות לחץ דעת הקהל בארצותיהם, תמכו במאבק זה בעת ההתקוממות בשנים 1823-1821. הן גם השפיעו על סוג המשטר שהוקם לאחר מכן-מלוכה שמקור משפחתה ב.....גרמניה ובדנמרק.

 

המלחמה לעצמאות   הסתיימה בהצלחה, כאמור תוך שנתיים. סיסמתה של המדינה החדשה הוא מאז ועד היום 'חירות או מוות' וביוונית Ελευθερία ή θάνατος אֶלְֵֶטרִיִה אִי תָנָטוֹס.

 

לאחר השגת העצמאות נעשה במשך המאה התשע עשרה ניסיון לנפות את השפה המדוברת מן הספיחים הלא יוונים שדבקו בה ולהחיות את השפה היוונית הטהורה שאמורה הייתה להיקרא 'קָתָרֵבוּסָה' מילולית 'הטהורה' (השווה 'קתרסיס' הטהרות). הניסיון לא צלח. לבן זמנם של חסידי ה'קתרבוסה' הייתה הצלחה במקום לא רחוק - שמו אליעזר בן יהודה..............

 

הסכסוך הצבאי עם האימפריה העותומאנית על גבולותיה  של יוון נמשך עוד כמאה ועשרים שנה. ההשוואה למלחמת השחרור שלנו היא ממש מתבקשת כמו צבע הדגל והסמל שעליו.

 

האיבה בין הטורקים ובין היוונים נמשכת עד היום (נא לא לבקש קפה טורקי ביוון) ובבואתה היא  המצב בקפריסין שחולקה בין שני העמים עד לרגע זה.

 

 

לא רבים מודעים  למושג היווני  'האידיאה הגדולה' (Μεγάλη Ιδέα מֶגָלִי אידיאה) שמשמעותו החזון לצירוף אזור יוניה (כאמור בטורקיה של היום) ליוון. אכן בשנים 1926-1920 בעקבות הצלחות צבאיות סופח מחוז זה שבירתו סמירנה (כיום איזמיר)  ליוון.

 

משניסו היוונים לכבוש את קונסטנטינופוליס ( היא קושטא או איסטנבול)  שעבורם היא, ולא אתונה, הייתה הבירה הדתית והיסטורית, הם נתקלו במפקד טורקי שסיכל את תכניותיהם,הביא לאבדן אחיזתם באסיה הקטנה ואף זינב בכוחות הנסוגים עד ליוון הנוכחית.

 

שמו של המצביא הטורקי שהביסם בשנת 1921 (מאה שנה לאחר ראשית ההתקוממות הראשונה) היה מוסטפה קמל-לעתיד אתא-טורק.

 

היוונים מכנים את התבוסה הזאת 'הקטסטרופה הגדולה'.אגב היווני הראשון שזכה בפרס נובל לספרות גאורגיוס ספריס (Georges Séféris) בשנת 1963 הוא יליד סמירנה (1971-1900) . שירתו מושפעת מן התבוסה הגדולה (3).

 

הסכם לוזאן (Lausanne) משנת 1923 הביא לסיום המלחמה ולחילופי אוכלוסין (מילה יוונית !) בין טורקיה ויוון אולי הנרחבים ביותר בתולדות אירופה עד אותה עת.

תושבים טורקיים שישבו מאות בשנים באתונה ובסביבתה הוחלפו באוכלוסייה יוונית שאיתרע מזלה להתגורר מאז ראשית האימפריה הביזאנטית, כלומר טרם האסלאם, באסיה הקטנה ובעיקר בקונסטנטינופוליס) ובסמירנה.

 

מאז ועד היום ידעה יוון  חוסר יציבות פוליטית וכלכלית . בעקבות התבוסה לטורקים בשנת 1923 התבקש המלך גאורגיוס  השני לעזוב את יוון ובאתונה הוקמה דיקטטורה.

בשנת 1928 חזרה הדמוקרטיה בדמותו של אֶלֶבְטֶרְיוֹס וניזלוס ( Venizelos) ששימש קודם לכן בתקופת המלוכה פעמיים ראש ממשלה. באופן מקרי פירוש שמו הפרטי הוא 'חופשי'

 

מאוחר יותר בבחירות בשנת 1933 הפסיד וניזלוס את המערכה הפוליטית,הוא גלה לצרפת והמלך גאורגיוס השני חזר לאתונה אך לא הוא היה השליט האמיתי, אלא הגנרל יואניס מטקסס (4) שהנהיג למעשה דיקטטורה צבאית עד מותו  בשנת 1941.

 

בראשית מלחמת העולם השנייה ניסה הדוצ'ה האיטלקי מוסוליני לכבוש את יוון.

הוא העמיד ליוונים אולטימטום אך היוונים השיבו ב-28.10.1940  במילה אחת 'אוֹכִי' (οχί) שפירושה 'לאו' ואשר מאז הפכה לשם נרדף לעצמאותם (5) .

עד עצם היום מציינים היוונים את  28.10 כחג לאומי.

האיטלקים פלשו ליוון והובסו. יוון העניקה אפוא למעצמות הברית את הניצחון הראשון על מעצמות הציר (יפן-גרמניה-איטליה). או אז נכנסו הגרמנים והכניעוה . התעוררה התנגדות עממית מזוינת מוצלחת  ממש כמו ביוגוסלביה השכנה. אמנם הכיבוש הגרמני היה קצר יחסית אך רוב יהודי יוון נשלחו ע"י  הגרמנים למחנות ההשמדה. הקהילה המפוארת בסלוניקי המוזכרת כבר בברית החדשה הושמדה לחלוטין.

 

נזכיר בהקשר זה את הספר שסיפק את ההשראה לסרט המפורסם 'תותחי נברון' (6).

ארגונים רבים נלחמו בגרמנים ובראש החשוב שבהם עמד גאורגיוס פפנדראו מחסידי וניזלוס. גאורגיוס דנן הוא אביו של ראש הממשלה אנדריאס פפנדראו וסבו של ראש הממשלה הנקרא גם הוא גאורגיוס פפנדראו. 'שושלת' (ביוונית דינסטאֵיָה δυναστεία מילולית  'כוח' מאותו שורש של...דינמיט!) אמרנו ?

 

במשך כל תקופת מלחמת העולם השנייה הייתה יוון  בכאוס כלכלי .

המשבר נמשך גם לאחר תום המלחמה כיוון שהארץ הייתה זירת מלחמת אזרחים עקובה מדם בשנים 1949-1944 . בתמיכת הגוש הסובייטי ניסתה המפלגה הקומוניסטית לתפוס את השלטון כמו בהונגריה, בצ'כוסלובקיה ובמדינות אחרות במרכז אירופה טרם הורדת מסך הברזל. הקומוניסטים השתלטו על רובה של אתונה ונדמה שיוון תלך בעקבות יוגוסלביה ובולגריה.

 

וינסטון צ'רצ'יל הורה באוקטובר 1944 על משלוח עשרות אלפים של חיילים בריטים ליוון והם שמנעו נאת נפילת יוון בידי הקומוניסטים בשלב הראשון של מלחמת האזרחים. (7). שיתוף הפעולה  בינו ובין סטאלין כנגד גרמניה הנאצית לא  מנע  מראש הממשלה הבריטי להתנגד למהלך הקומוניסטי ביוון שהיה בהשראת הרודן ממוצא גאורגי .

 

ההרס שנגרם ליוון היה גדול מאד רק תכנית מרשל האמריקאית הבטיחה את כשלון הקומוניסטים ומנעה קריסה כלכלית מוחלטת. גם מן הבחינה הפוליטית הייתה יוון רחוקה מיציבות .משנת 1944 , מאז שחרורה מידי הגרמנים ועד היום, כיהנו בה לא פחות מחמישים ראשי ממשלה.

 

אחד הביטויים לכאוס הפוליטי במאות התשע עשרה והעשרים היה הגירה מסיבית של יוונים לעולם החדש בכלל ולארה"ב בפרט .

 

כאשר המלך קונסטנטינוס (אחותו, סופיה הייתה מלכת ספרד עד 2014 ) הדיח, בשנת 1965, את ממשלתו של פפנדראו, נכנסה  יוון לעידן של חוסר יציבות קיצונית.

תקופה זאת הסתיימה בהקמת  שלטון צבאי בשנים 1974-1967. על רקע הדיקטטורה נכתב הספר שישמש בסיס לעלילת הסרט Ζ. הסרט שהופק בשנת 1969 מתאר את רציחתו של הפוליטיקאי גריגוריס למבראקיס שלוש שנים קודם לכן.

חונטה זאת נפלה מסיבות חיצוניות - מעורבותה בקפריסין.

תמיכת המלוכה בשלטון הגנרלים הביאה- כמו באיטליה בדיוק לפני 68 שנה- לביטול המונרכיה ולהקמת הרפובליקה הנוכחית.

 

יוון הצטרפה לאיחוד האירופאי בשנת 1981. עם השקת האירו בוטלה, כמובן, הדרכמה שמקורותיה באתונה ומשמעותה 'חופן','מה שכף היד יכולה להכיל'.

כדאי לציין שהמטבע בספרטה העתיקה שהיה כמעט תמיד מברזל נקרא πέλανορ  פֶּלָנור, מילולית 'עוגה' בשל ממדיו.

 

בשני תחומים  יוון  מצטיינת כמו ההלנים העתיקים:  ספנות ומסחר (מקור המילים  העבריות 'נמל', 'עוגן', 'נווט', 'פרקמטיא' ו'סיטונאות' הוא יווני !).

צי מכליות נפט (ובמיוחד של אריסטוטלס אונסיס ושל סטברוס ניארכוס  שבתכנוני מס נרשמו במדינות אחרות)  ואינטרסים מסבירים את המדיניות הפרו-ערבית הבוטה של יוון  שהתבטאה בהעדר שגריר בארץ במשך שנים רבות. (8)

רק בשנת 1990  נכונו יחסים דיפלומטיים בדרג של שגרירות.

מדיניותו של גאורגיוס סמארס הביאה לקרבה חסרת  תקדים בין יוון ומדינת ישראל.

לאחר תבוסת מפלגתו של סמאראס  בבחירות בשנת 2015 עלתה מפלגת השמאל הקיצוני 'סיריזה' (9) שבראשה אלכסיס ציפראס. השאר הוא כבר בגדר ידיעות בעיתונות.............

------------------------------------------------------------------------------------

1. מכאן 'פוליטיקה' מילולית 'שיטת ניהול המדינה'. 

2. העותמאנים הפכו את הפרתנון באקרופוליס של אתונה למחסן אבק שרפה.ב-26.9.1687 פגע פגז שנורה מספינה ונציאנית ישירות במאגר והמקדש לאלה אתנה פרתנוס (הבתולה) הפך לעיי חרבות.

 

3.בשנת 1979  זכה יווני אחר, אודיסיאס אליטיס (Odysseas Elytis), גם כן בפרס נובל לספרות. אלו היו הזוכים היוונים היחידים בפרס היוקרתי.

Metaxa  .4  ללא סיגמא בסוף המילה זה גם שם הברנדי הטוב ביותר ביוון. אחד מצאצאי וניזלוס שימש בראשית המאה השרים ואחת כשר האוצר.

5. אין כלל אי בשם נברון אך העלילה משקפת מערכה אמיתית 'קרב לרוס' (Μάχη της Λέρου) שבו מעצמות הברית ניסו-והצליחו לסלק את הגרמנים מן האיים בים האגאי.

.6 מילה זאת 'אוכי' תחזור במשאל העם שהתקיים ב- 5.7.2015.

 

7. תודה מיחדת לאלוף (מיל') דן טולקובסקי שהעיר את תשומת לבי למעורבות הבריטית שבה הוא גם נטל חלק.

8. פירוש השם הנפוץ למדי שהוא גם ייחודי ליוון סְטָבְרוֹס (Σταύρος) : 'צלב'. אם בשמות עסקינן, כל היוונים ששם משפחתם מסתיים ב-άκης אָקִיס  הם ממוצא כרתי.

9. ביוונית  ΣΥΡΙΖΑ . זהו נוטריקון המתייחס לחזית פוליטית המאגדת בתוכה מספר רב של זרמים של השמאל הקיצוני ביוון.

 

 

המחבר  ד"ר איתן בורשטיין מתמחה בהיסטוריה של יוון בתקופות הקלאסית והביזאנטית. הוא פרסם

לאחרונה את הלקסיקון לתרבות קלאסית בהוצאת 'פרטינקס'.